Nieuwsbrief Pater Daniel, Qara, Syrië

Afbeeldingsresultaat voor pater daniel
XIV/16
Pasen 21 april 2019

DONEER EN STEUN ONS WERK
DONATE AND SUPPORT US:
IBAN: NL10 SNSB 0902 6349 33

Een witte Palmzondag

Terwijl bij ons doorgaans de kleur rood is wordt hier Palmzondag in het wit gevierd. Abouna Georges kwam ’s middags bij ons de byzantijnse liturgie vieren met palmwijding en processie. Het was een erg feestelijk gebeuren. Hij vroeg om hem bij te staan bij de viering in de parochie in de late namiddag. Zo trok ik met twee fraters naar Qâra. Het werd een echt kinderfeest. Bij de ingang deelden jongeren aan ieder een sticker uit om op te plakken: een icoon van de intocht van Jezus in Jeruzalem. De midden gang in de kerk was versierd als bij een huwelijk, met bloemen en linten. De kinderen en vooral de meisjes waren als bruidsmeisjes getooid. Ook sommige mannen en jongens waren in het wit. Allen waren feestelijk gekleed. Ook de priesters waren in schitterende witte kazuifels. Tijdens de processie na de mis droegen de kinderen versierde kaarsen. En daarna wilden vele ouders van hun kinderen of van het hele gezin een foto voor het altaar samen met de priesters. ’s Avonds hebben we met de gemeenschap deze mooie dag besloten met een klein kampvuur aan de kluizenarij. En zo hebben we de Goede Week feestelijk ingezet.

De eerste dagen van de Goede Week wordt bij de lange diensten nog een extra morgendienst gevoegd. Woensdag was er de wijding van de heilige olie, een liturgie van nagenoeg 2,5 uur met vele en lange gebeden, zeven lezingen en zeven evangelies, waarin alle Bijbelse teksten aan bod komen in verband met genezing en olie. Op het einde vraagt ieder plechtig om vergeving aan de gemeenschap en wordt dan gezalfd met de gewijde olie op het voorhoofd en de handen. Zo is dit een dienst van genezing en vergeving. Op Witte Donderdag en Goede Vrijdag zijn nagenoeg gans de dag en nacht aan gebed gewijd. Na de plechtige byzantijnse eucharistie (van de heilige Basilius), werd het altaar ontruimd, met water gewassen, met parfum besprenkeld en met nieuwe doeken bekleed. Hieraan nam heel de gemeenschap deel, staande rond het altaar. In de crypte vond een intense gemeenschappelijke verzoeningsdienst plaats. Tijdens het feestelijk avondmaal waste de priester de voeten van de mannen terwijl het betreffende Evangelie gelezen werd. De maaltijd verliep in stilte, waarbij de overste en de priester opdienden. Het was ook de eerste keer sinds vele weken dat we weer in de refter aten omdat de tafels, banken en stoelen moesten hersteld en herschilderd worden. Daarna begon de morgendienst van vrijdag die tot 2 u ’s morgens duurde, waarna het “waken bij het kruis” gans de nacht afwisselend werd verzorgd. Goede Vrijdag morgen begon met de “Koninklijke uren”. ’s Middag konden zij die wilden brood met water of thee nuttigen. Velen hielden een echte vastendag zonder eten of drinken tot ’s avonds. Daarna volgden de vespers en de “begrafenis” die heel de namiddag en de avond in beslag namen. Er werd wel tweemaal onderbreking gehouden met een tas thee (voor hen die het wensten). Pas om half negen waren we klaar voor het avondmaal. Stille Zaterdag was het werkelijk stil. In de morgen kon ieder vrij een tijd in stil gebed doorbrengen wakend “bij het graf” in de kerk en in meditatie bij de kopij van de Lijkwade van Turijn. Er werden ooit 10 kopieën over de wereld uitgedeeld en wij kregen de kopie voor het Midden Oosten. Deze werd nu, half opgeplooid opgehangen naast het graf. ’s Middags waren de vespers voorzien maar in de plaats daarvan lazen we enkel 13 van de 17 lezingen. Na iedere lezing kon wie wilde een vraag stellen, zodat verdere uitleg kon gegeven worden. Opvallend is hierbij hoe Jezus werkelijk alle profetieën heeft vervuld. Ook de kinderen waren er bij. Hierna volgde een eenvoudige maaltijd en daarna werden de vespers gezongen met slechts de lezingen die we deze middag niet hadden gelezen.

Een oosters en westers Pasen
Op zaterdag vierden we om zes uur ’s avonds met abouna Georges de byzantijnse Paasdienst. Het was extra feestelijk omdat een Libanees-Canadese orthodoxe monnik, die diaken is en tevens universiteitsprofessor deze dagen bij ons is. Zoals vele diakens hier heeft hij nog een stem als van de mensen van voor de tijd van de micro’s! ’s Avonds vierden we de Paaswake volgens de Latijnse ritus, voorafgegaan door de lauden van Pasen (waarbij de steen van het graf wordt weggerold) én de byzantijnse Hasmeh (de aanval). De diaken verzorgde deze dienst. Het is Christus die nederdaalt ter helle en de strijd met de duivel beslecht. De priester klopt op de deur van de kerk en vraagt de deur te openen. De duivel die binnen zit wil niet en vraagt wie het is. Antwoord: de Koning van de glorie. Na nog wat tegenspreken breekt Christus de deur open en gaat binnen. En na deze byzantijnse Paasdienst vierden we de Latijnse Paaswake, uiteraard met slechts enkele lezingen vermits alle lezingen al aan bod gekomen waren. Kwart na een was onze explosie van de Paasvreugde afgelopen en konden we in de refter nog een tas thee met een versnapering nuttigen vooraleer te gaan slapen.

Omdat we van donderdag tot zondag morgen met enkele tussenpausen nagenoeg heel die tijd in gebed hebben doorgebracht, was de paaszondag zelf een echte rustdag. ’s Avonds zongen we wel de paasvespers waarin het evangelie van Johannes 20, 19-25 gelezen wordt in drie gedeelten en in zoveel mogelijk talen. Hiermee wil de liturgie uitdrukken dat Jezus zijn Geest over de apostelen gezonden heeft om hun zonden te vergeven en om hen uit te zenden in heel de wereld. We konden dit jaar dit evangelie plechtig lezen in 16 talen. Behalve het Aramees, Hebreeuws, Grieks, Sanskriet, Armeens en de gekende moderne talen was er o.m. nog het Ethiopisch omdat juist deze dagen een Ethiopisch meisje bij ons verblijft.
Was Paaszondag zelf voor een flink deel een rustdag, op tweede Paasdag vierden we heel feestelijk de byzantijnse liturgie met de zegening van de olie en het brood, dat in wijn gedompeld wordt en uitgereikt. Het is één lange lofzang op de verrijzenis met processies, wierook en het telkens herhaalde ritmische lied: Al Massiechoe kam… Ook de begroeting van elkaar gebeurt telkens met “Al Massiechoe kam – Chaqqan kam!” Christus is verrezen – Hij is waarlijk verrezen! Wanneer dit in de refter gezongen wordt beginnen de kinderen steeds onweerstaanbaar te klappen en te dansen. Kleine maar fijne attentie: Witte Donderdag en Pasen kregen we dag en nacht nagenoeg gans de tijd elektriciteit. Hetzelfde lijkt het te worden voor deze week tijdens het orthodox Pasen. En nog dit. We hadden koud weer, gure wind en zelfs sterke storm maar vanaf tweede Paasdag werd het zomer.

Druk bezoek
Tijdens ons middagmaal op Pasen wipte de bisschop even binnen voor een kort maar aangenaam contact en nam enkele hapjes. Iedere dag kwamen er groepen kinderen en anderen. Tweede paasdag was een groep van een 40-tal studenten van de Qalamoun universiteit, de Engelse afdeling, onder leiding van een lerares uit Qâra. Toevallig waren moeder Agnes-Mariam en anderen nog in kerk na de mis toen de groep binnen kwam. De lerares uit Qâra begon enthousiast te vertellen over hetgeen ze nog wist van de opbouw van de ruïnes hier vanaf 1994. Moeder Agnes vulde aan en vertelde heel het verhaal, waar de jongens en meisjes bijzonder aandachtig naar luisterden. Ze onderlijnde ook dat het gebeurde vanuit het geloof in Jezus, waarmee ze de vele uitdagingen konden overwinnen en vanwaar ze ook allerlei onverwachte hulp kregen. Na afloop zat er een meisje stil te wenen en zei: Ik wil ook naar Jezus! Velen staan hier open voor het geloof in Jezus.

En dit nog

  • Een zeer goed overzicht van de situatie in Syrië met talrijke foto’s en 20 video’s met als laatste een video over Mar Yakub (met het bezoek o.a. van broeder Alois, de overste van Taizé) http://www.golfbrekers.be/quo-vadis-syria-36/
  • Nogmaals interessant overzicht van de actualiteit met vele foto’s en 11 video’s. De laatste video van een Goede Vrijdag dienst in Aleppo:   http://www.golfbrekers.be/quo-vadis-syria-37/
  • Ons vorig bericht op de site van Sonja van den Ende: http://freesuriyah.eu/?p=3240. Volgens de informatie die Sonja ons geeft komt er weer een nieuwe oorlog: http://freesuriyah.eu/?p=3243 
  • Zopas verscheen het boek van Sonja van den Ende: Hoe Syrië de oorlog won van het westen: https://www.bol.com/nl/p/hoe-syrie-de-oorlog-won-van-het-westen/9200000110044124/ 
  • Over de nieuwe landkaart van Israël en de voorbereidingen van de bouw van de nieuwe tempel in Jeruzalem, met 3 video’s. Jezus wordt enkel vernoemd om Hem af te wijzen. Zo zijn de zionisten dus nu de komst van de antichrist aan het voorbereiden, vandaar ook de symbolen van de vrijmetselarij, new age en… hun uiterlijk succes. Om koude rillingen van ge krijgen: http://www.golfbrekers.be/nieuwe-landkaart-2/
  • De rauwe werkelijkheid van een IS bruid: http://www.golfbrekers.be/doopceel-van-een-isis-bruid/
  • Interessant interview over de obstakels tussen Europa en Rusland; Hans Hillen en Karel van Wolferen: https://www.youtube.com/watch?v=IX3kuYa3T9s.
  • Vanuit Turijn werden 10 kopieën van de indrukwekkende lijkwade over de wereld verspreid. Deze werd ons gegeven voor het Midden-Oosten. Het doek is opgeplooid en hangt naast het (met papier nagebootste) “graf” van Jezus waarvan de steen weggerold is.

P. Daniel

Please follow and like us:
error0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *